کد مطلب:313381 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:174

محل دفن زینب
راجع به محل دفن حضرت زینب علیهاالسلام سه نظر وجود دارد:



[ صفحه 105]



1. مدینه ی منوره، در كنار قبور خاندان اهل بیت عصمت و طهارت یعنی بقیع؛

2. قاهره ی مصر؛

3. مقام معروف و مشهور در قریه ی (راویه) واقع در منطقه ی غوطه ی دمشق.

قول اول، ظاهرا هیچ مدركی بجز حدس و تخمین ندارد، و مبتنی بر این نظریه ی احتمالی است كه چون حضرت زینب علیهاالسلام پس از حادثه ی كربلا به مدینه مراجعت كرده است، چنانچه رویداد تازه ای پیش نیامده باشد، به طور طبیعی در مدینه از دنیا رحلت كرده و نیز به طور طبیعی در بقیع آرامگاه خاندان پیغمبر صلی الله علیه و آله و سلم دفن شده است!

در مورد قول دوم نیز، كه مصر باشد، مدرك درستی در دست نیست. برای توضیح و تحقیق بیشتر، مراجعه شود به كتاب شریف «مراقد اهل بیت در شام» تألیف حجةالاسلام والمسلمین آقای سید احمد فهری، امام جمعه ی محترم دمشق.

با تضعیف اقوال فوق، اعتبار قول سوم ثابت می شود كه قبر حضرت زینب را در قریه ی راویه از منطقه ی غوطه ی شام، واقع در هفت كیلومتری جنوب شرقی دمشق، می داند. در آنجا بارگاه و مرقد بسیار باشكوهی به نام حضرت زینب علیهاالسلام دختر امیرالمؤمنین علیه السلام وجود دارد كه همواره مزار دوستان اهل بیت و شیعیان و حتی غیر شیعیان بوده است. آنچه از تاریخ به دست می آید قدمت بسیار بنای این مزار است كه حتی در قرن دوم نیز موجود بوده است، زیرا بانوی بزرگوار، سیده ی نفیسه، همسر اسحاق مؤتمن فرزند امام جعفر صادق علیه السلام، به زیارت این مرقد مطهر آمده است [1] .


[1] براي توضيح بيشتر به كتاب شريف مراقد اهل بيت نوشته ي آقاي فهري مراجعه شود.